فیلم| این ربات قبل از لبخندزدن شما، آن را تشخیص می‌دهد
نویسنده : یزدفردا | شناسه خبر : 191642 | تاریخ انتشار : 10 Farvardin 1403 - 11:08 | 2744 بازدید
یزدفردا: امو حدود 840 میلی‌ثانیه قبل از وقوع یک لبخند انسان، آن را پیش‌بینی می‌کند.

به گزارش یزدفردا: رباتی به نام «امو» (Emo) از احساسات و هیجانات انسان قبل از اینکه توسط صورت ابراز شوند، باخبر می‌شود و هم‌زمان با انسان ابراز احساسات می‌کند. این موضوع می‌تواند گام بزرگی در جهت توسعه ربات‌هایی با مهارت‌های ارتباطی پیشرفته‌تر باشد.

به گزارش New Atlas، پیشرفت‌ها در مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) مانند ChatGPT توسعه ربات‌هایی را ممکن کرده است که در ارتباطات کلامی بسیار خوب هستند. بااین‌حال، بسیاری از این ربات‌ها هنوز در ارتباط غیرکلامی چالش‌هایی دارند؛ به‌ویژه در پیش‌بینی و پاسخ مناسب به حالات چهره و احساسات انسان.

محققان آزمایشگاه ماشین‌های خلاق دانشگاه کلمبیا، با آموزش سر ربات‌ انسان‌نمای آبی سیلیکونی خود به نام امو، به حل این چالش پرداخته‌اند. جالب آنکه این ربات لبخند افراد را پیش‌بینی می‌کند و به همان شکل پاسخ می‌دهد.

طراحی رباتی که به نشانه‌های غیرکلامی پاسخ می‌دهد شامل دو چالش است. اولین مورد ایجاد یک چهره رسا است که شامل سخت‌افزار پیچیده و مکانیزم‌های فعال‌سازی می‌شود. دوم اینکه به ربات آموزش داده شود که چه عباراتی را به‌موقع بگوید تا طبیعی و واقعی به‌نظر برسد.

امو چگونه چنین خصوصیتی دارد؟

امو ممکن است «فقط یک سر» به‌نظر آید، اما شامل 26 محرک است که ایجاد طیف وسیعی از حالات چهره را با جزئیات مختلف امکان‌پذیر می‌کند. دوربین‌های با وضوح بالا در هر دو مردمک، ایمو را قادر می‌سازد تا تماس چشمی را برای ارتباط غیرکلامی لازم برقرار کند. برای آموزش اینکه ایمو چگونه حالات صورت را بسازد، محققان آن را در مقابل دوربین قرار دادند و به آن اجازه دادند حرکات تصادفی انجام دهد؛ شبیه به تمرین عبارات مختلف درحالی‌که در آینه نگاه می‌کنیم. پس از چند ساعت، امو آموخت که چه دستوراتی مربوط به حالات صورت را اجرا کند.

سپس به امو ویدیوهایی از حالات چهره انسان برای تجزیه‌وتحلیل فریم به فریم نشان داده شد. چند ساعت آموزش بیشتر تضمین کرد که این ربات می‌تواند حالات چهره افراد را با مشاهده تغییرات کوچک پیش‌بینی کند. امو حدود 840 میلی‌ثانیه قبل از وقوع یک لبخند انسان را پیش‌بینی می‌کند و به‌طور هم‌زمان با یک لبخند پاسخ داد.

برچسب ها
ثبت دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.